Hello again! - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu Hello again! - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu

Hello again!

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

28 Maart 2011 | Duitsland, Keulen

Wow, lang geleden dat ik hier iets heb geschreven. Ik vergeet het gewoon steeds! Iedere keer zeg ik weer tegen mezelf "Vanavond moet je iets je op je waarbenjij.nu schrijven!" en in de avond ben ik dat dus alweer vergeten. Maar nu ga ik toch echt weer even iets schrijven.

Er is niet super veel veranderd na mijn vorige verslag hoor. Ik heb mijn eerste lessen gehad. Nouja.. Ik zal het uitleggen.
Op maandag had ik mijn eerste les Duits. Het viel allemaal best wel mee, en er zijn blijkbaar toch veel mensen die in een gevorderde 1 cursus zitten die helemaal niet zo goed Duits kunnen. (maar ook mensen die dat dan weer wel kunnen natuurlijk!). Daar heb ik (finally) de eerste persoon ontmoet die Nederlands spreekt. Na de les hadden we een kort gesprek en vroeg ze aan mij waar ik vandaan kwam. Toen ik antwoordde dat ik uit Nederland kwam begon ze ook meteen in het Nederlands te praten. Echt fijn om even in je eigen taal te kunnen praten! Pauline (zo heet ze) kwam uit Florida maar had Nederlandse ouders, daarom sprak ze ook Nederlands. De tweede les van die dag ging iets anders dan verwacht. Ik zou mijn Gute Stube AG hebben, dus ik stond netjes om 18.00u op school. Helaas kwam er verder niemand opdagen! Ik vroeg aan wat medestudenten of ze wisten hoe of wat, en wat bleek? Ook deze werkgroep start pas vanaf 4 april. Was een soort van typfoutje in het boekje.. LEKKER IS DAT! Op dinsdag ben ik nog even langs het Kölner Studentenwerk geweest om mijn rekeningnummer aan te passen. Ook nog even langs het AOK-kantoor om een formulier aan te vragen waarop staat dat ik verzekerd ben, en daarna was het tijd om naar het International Office te gaan om me dan toch eindelijk in te schrijven! Hier ontmoette ik ook de 2e Nederlands sprekende persoon. Een stagaire ofkomstig uit België. Ook zij schakelde net zo gemakkelijk om naar het Nederlands als het meisje uit Florida. Ik zou in de komende week 3 brieven krijgen met mijn inloggegevens voor het FH Köln intranet en mijn studentenpas.
Na een week had ik inderdaad alle papieren binnen.

Ondertussen was het ook alweer maandag, en begon mijn eerste cursus aan KISD. Adobe Flash & ActionScript 3 voor starters. Ik was de enige Exchange student, en daarom werdt de les toch maar gewoon in het Duits gegeven. Daarnaast was de software ook in het Duits, dus eigenlijk was dat toch wel handig. En ik moet eerlijke zeggen: best goed te volgen!
Ondertusen begon ook het 'Resources Project', ik wist niet zo goed wat te verwachten, en eigenlijk kwam het ook helemaal niet uit! Ik moest uit mijn Flash cursus weg om bij de meetings te zijn, maar goed het project was verplicht (maar later bedacht)! Inmiddels zijn we bijna klaar met het Resources project hoor. We moesten een soort presentatie maken over iets dat ons intereseerde in of aan Keulen. Het kon zo gek zijn als je maar wilde, als het maar niet iets was dat al in een touristenboekje zou staan. Wij doen onze presentatie over de duiven in Keulen. En over dingen die hun zouden opvallen.. Mijn buddy uit Hong Kong heeft dan ook een halve dag duiven staan te fotograferen ;)

Waar ik me nog wel aan erger is dat het vooroordeel dat Duitsers punctueel zijn, totaal niet klopt hier! Al meerdere malen heb ik gemerkt dat het niet zo stipt komt. Afgelopen week op school ook weer.. De leraar zegt "morgen beginnen we om 9u", waarna hij zelf pas om 9.15u op komt dagen! In de middag zegt hij om 12.10u dat we 45min pauze gaan houden.. Zelf komt hij pas om 13.30 terug, ruim een half uur te laat dus! Ook de andere studenten zijn zo gemakkelijk met die tijden, de leraar zegt er in eerste instantie niets van, maar dan later zegt hij wel dat hij het zo niet wil hebben. Nou, dat ie dan toch eens begint met zelf het goede voorbeeld geven!
Ook ik al ruim een week aan het proberen een KISD-acccount te openen. Dit zou met mijn studentnummer moeten kunnen, zodra ik die binnen had. Dat is nu al zo'n 11 dagen geleden! Toch blijft er maar staan dat mijn nummer invalid is. Ik ben langs de administratie gegaan, en die vertelden mij dat ik een e-mail zou krijgen wanneer ik een account kon aanmaken. Ook vertelden ze me dat meneer Jungkunz de gegevens aan hun door geeft. En laat meneer Jungkunz nou net mijn leraar Flash zijn! Ik vraag het hem, waarop hij antwoord dat hij de hele week geen tijd heeft (gehad) om de gegevens op te vragen bij de FH Köln, misschien in het weekend, en anders hoopte hij dat het volgende week zou worden.

JA, LEKKER IS DAT! EN AL DIE TIJD KAN IK MIJN ROOSTER NIET INZIEN! FCK HUN! GRRRRRRRRRH..

Goed, genoeg van dat negatieve gedoe :) Iets leuks!

Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst meegedaan in een event georganiseerd vanuit het International Office. Barhopping! Een soort van kroegentocht. We werden ingedeeld in een aantal groepjes, en moesten onder begeleiding van een nationale student mee naar een 5tal cafés. Erg leuk, en ik heb ook best wel wat internationale studenten ontmoet zo! Maar helaas waren er maar 2 meisjes van mijn opleiding bij. Terwijl we toch echt 20 exchange studenten hebben. Best jammer.

Iets anders leuks was dat Twan me dit weekend heeft bezocht :D Van vrijdag avond t/m zondag avond :)
Hebben niet veel bijzonders gedaan, alleen op zaterdag naar de Dom geweest.
Nou, dat was me toch wat! In de kathedraal zelf was niet veel te zien, maar je kon ook de toren beklimmen. Dat leek ons wel leuk, tot we er achter kwamen dat er geen lift was. Maar goed, toen waren we al voorbij de entree..
Na 533 treden waren we dan eindelijk boven, 100m boven de grond :) Ik ben helaas vergeten foto's te maken (en nee, ik ga niet terug om ze alsnog te maken!) Je kunt best ver weg kijken vanaf daarboven hoor.. Gelukkig was de weg naar beneden iets makkelijker te doen :) Ondertussen hadden we wel ontdekt dat in de ANDERE toren, wel gewoon een lift was.. Beetje jammer dat daar alleen de bouwvakkers naar boven mochten..

Vandaag weer een lesje Duits gehad, en morgen nog even naar school voor het Resources project. Daarna heb ik de rest van de week vrij en hoef ik dus pas op maandag weer naar school.

Hoewel iedereen zegt dat ik niet naar huis moet gaan, ik ga toch..
Er is hier gewoon amper iets te doen! En dan kan ik me gaan zitten vervelen hier, maar daar schiet ik ook niets mee op.

Ik zou zeggen, tot de volgende keer.. Tot van 't weekend.. Tot ik weet niet wanneer..

Tschüss!

  • 30 Maart 2011 - 12:25

    Evelien Kruijskamp:

    Hello,

    Fijn he om af en toe je eigen taal te kunnen praten. Helaas heb ik dat geluk hier niet ;) Ik kan alleen maar zeggen geniet er met volle teugen van want de tijd vliegt echt voorbij. Breng zoveel mogelijk tijd door in Keulen, naar Nederland kan je altijd nog :)

    GENIET GENIET GENIET!!

  • 31 Maart 2011 - 09:44

    Marjanne Van Summeren:

    @Evelien, ik kom die mensen ook niet echt vaak tegen ;) Haha, dus dat valt ook wel weer mee..
    Voor mij vliegt te tijd eigenlijk helemaal niet voorbij, ik verveel me te pletter af en toe ;) Maar ik hoor van veel van mijn mede-exchange-studenten dat ze zich vervelen. Er is alleen gewoon bijna niets te doen.. Ik vind het thuis zeker net zo leuk als in Keulen :$

  • 18 April 2011 - 19:59

    :

    Hey Marjanne,

    Alles goed in Duitsland? Hoe is het gegaan met de Duitse lessen? Heb trouwens nog gehoord van school over dat sneller studeren, misscien komt dat nog..

    Houdt jij het nog een beetje uit bij de buren?

  • 01 Mei 2011 - 13:31

    Evelien:

    Waar blijft je volgende verslagje nou? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Keulen

Marjanne

Voor foto's kijk op: http://picasaweb.google.com/marjanne.van.summeren

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 17750

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 08 Juli 2011

Studeren in Koln!

Landen bezocht: