Nog een paar nachtjes slapen.. - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu Nog een paar nachtjes slapen.. - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu

Nog een paar nachtjes slapen..

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

24 Februari 2011 | Nederland, Schaijk

Op verzoek van Evelien ;) Nog even snel een berichtje voordat ik ga vertrekken..

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net klaar met alle papieren invullen en opsturen/doorfaxen voor mijn huisvesting.

Ruim een week geleden zijn de vakken voor het aankomende semester bekend geworden. Nu zul je denken, wisten ze dat van te voren dan niet al? Nee! Ieder semester zijn er nieuwe vakken en projecten, deze worden geregeld en samengesteld door het 'Semester AG', een groep studenten met begeleiding van een leerkracht die tijdens het huidige semester een 'Semesterplannung' maken voor het komende semester. Aan de ene kant vervelend, want je weet nooit wat je gaat volgen, maar aan de andere kant ook wel leuk, want je kunt ieder semester net de vakken en projecten kiezen die bij jou passen en die jij leuk vind..

Goed, ik heb de volgende vakken gekozen en hoop dus ook dat ik daarbij ingedeeld wordt:

- Mentoring Programm (gewoon een soort van SLB)
- Tuesday Talks (iedere dinsdag komt een gastdocent een lecture geven)
- Wednesday Lectures / Modern Modern Modern (iedere woensdag geeft een docent een lecture over een bepaald onderwerp)
- Friday Presentations (nouja, het woord zegt het al lijkt me)
- German Language Course (ja, Duitse les;))
- Typography (Typografie van A tot Z..)
- International Conference (het organiseren van de International Conference)
- RTL Online Campaign (een campagne ontwerpen voor een serie die in 2012 op tv gaat komen)
- Desktop Video for International Students
- Studieren X.0 (hoe efficient gebruik te maken van het intranet en KISD-spaces (een soort blackboard/blogging-site van mijn school)
- Sketchup for Beginners (een 3D ontwerpprogramma)
- Gute Stube AG (organiseren van kleine evenementen in het cafe van de school (zoiets als TREES dus))

Goed.. Nu even over de huisvesting;)
Een paar weken terug had ik mijn huisvesting zo goed als rond. Ik zou de kamer kunnen bewonen van een Tsjechisch meisje dat een half jaar in het buitenland stage zou gaan lopen. Vooraf zou ze nog een maand een vriend opzoeken in Kenia, dus zou ik vanaf Maart in haar kamer kunnen. Helaas ging haar stage niet door en zou ze vanaf April weer gewoon in haar kamer moeten/willen wonen, maar als ik niets vond zou ik natuurlijk wel de maand Maart in haar kamer kunnen verblijven. In de hoop iets anders te vinden zocht ik verder. Ik had me namelijk ook al lang opgegeven bij het Kolner Studentenwerk (een soort van SSH) maar had daar nog niets van gehoord.
Afgelopen maandag ben ik op bezoek geweest bij twee kamers in Keulen. Een bij een wat oudere vrouw die daar samen met een jongere vrouwelijke huisgenoot woont. Zij werken beide en hadden ook nog een ander meisje op het oog om daar te wonen. Ikzelf had hier niet echt het idee dat ik me thuisvoelde. Ze vonden het leuk om met elkaar te kletsen en ja, dat gaat dan grotendeels in het Duits :(. Gelukkig gaven ze zelf ook aan dat ze het andere meisje prefereerden.
De tweede kamer die ik heb gezien was in een behoorlijk nieuw appartement en ik zou daar met drie jongens samenwonen. Leuke kamer, leuk appartement, lekker dicht bij school (5min. op de fiets) het enige nadeel was dat ik met drie jongens zou samenwonen, ik het enige meisje zou zijn en zij ook al op zoek waren naar een nieuw appartement en ik er dus maar 2 a 3 maanden zou kunnen blijven. Ook hier heb ik maar nee op gezegd. Ik kon immers die eerste maand de kamer van dat ene meisje huren en ik dacht dat als ik eenmaal in Keulen woonde het natuurlijk ook wat makkelijker zou zijn een andere kamer te vinden.

Gelukkig kreeg ik gisteren avond dan toch eindelijk bericht van het Kolner Studentenwerk! Ze hadden een kamer voor me, een gemeubileerde kamer in een 2-kamer woning op de 14e verdieping van een complex met alleen maar studentenhuisvesting van bijna 15qm. Ik had tot en met morgen de tijd om hierop te reageren, dus dat heb ik vanmorgen maar even snel gedaan. Alle gegevens doorgefaxt (toch handig als je ouders een faxapparaat hebben!) en ze gaan vanmiddag ook nog even op de post.

Wow, ik heb dus als het goed is mijn kamer! In mijn volgende verslag geef ik natuurlijk uitgebreid het adres, dan weet ik namelijk 100% zeker dat ik hem heb ;) En kan ik foto's plaatsen van mijn kamer.

Goed.. Nog vragen? Geen vragen? Ik hoor het wel!

Ik ga snel even lunchen want ik verga van de honger..
Oja, en daarna maar eens naar HP bellen voor mijn laptop. Mijn oplader maakt geen goed contact meer. En nee, het ligt niet aan de oplader want ik had dus al een nieuwe besteld die het nu ook niet doet ;)

Liefs! xx

  • 24 Februari 2011 - 13:14

    Astrid:

    Klinkt alsof je er al wel heel veel zin in hebt..:) Vakken klinken ook allemaal leuk, alleen het lijkt me lastig dat het in het Duits gaat, of heb jij daar geen moeite mee?

    Alvast veel plezier!

    Groetjes

  • 24 Februari 2011 - 13:24

    Marjanne Van Summeren:

    Haha, dank je Astrid :)
    Als het goed is is het merendeel van de vakken in het Engels. Hooguit de vakken waarbij ik de enige international ben zijn in het Duits :)

  • 24 Februari 2011 - 14:00

    Inge:

    Ieeee!!! Spannend!
    Nu komt het voor jou ook echt al dichtbij..
    Echt grappig, ik heb er al vier weken opzitten.
    Maar ik weet zeker, jij gaat het ook super vet vinden!
    Kusss

  • 25 Februari 2011 - 11:55

    Dorlinda Vd Cammen:

    hoi Marianne.
    Leuk dat ik met je mee mag reizen en over je schouder mee kan kijken in het verre? Keulen. Goede reis.
    Spannend hoor! Heel veel plezier en ik blijf je gewoon volgen.
    Herzlichen Grussen und Viel Gluck und Spass!!!

  • 25 Februari 2011 - 16:53

    Sara:

    Hee Marjanne,
    wat leuk dat je in Duitsland gaat studeren! Spannend ook, maar het loopt vast wel los. Hoe dan ook, ik wens je heel veel plezier!
    Groetjes, Sara

  • 25 Februari 2011 - 20:27

    Marjanne Van Summeren:

    Dank voor alle leuke reacties :)
    Hihi, Keulen is niet zo ver hoor Dorlinda ;) Nog geen 2 uur rijden vanaf Schaijk :)

    PS. Wel een kleine aanpassing in mijn lessen. In plaats van 'Typography' ga ik 'Animation 2011' volgen. Dit omdat Typography geheel in het Duits gegeven wordt en het International Office van mijn school me daarom adviseerde een andere te kiezen (of ik moest erg goed zijn in Duits). Bij Animation 2011 gaan we het hebben over animaties en animatie-films ;) Met als doel een soort van database te maken met verschillende animatie-stijlen en daarbij behorende films.

  • 28 Februari 2011 - 22:59

    Evelien Kruijskamp:

    Klinkt goed!! Heel veel succes morgen :) Wanneer begint je introductie? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn daar in Keulen. Take care girl!! :)

  • 28 Februari 2011 - 23:28

    Marjanne Van Summeren:

    @ Eef, Mijn vakken zijn inmiddels al weer een klein beetje veranderd.. Mijn seminar was geheel in 't Duits dus ze gaven het advies een andere te kiezen.. Dat deed ik, maar daardoor kwam ik in de knoei met een andere course.. Hmnn.. Dusja, nu heb ik die andere course ook maar weer vervangen door andere..

    Maar volgens mij heb ik niet echt introductie :O.. Woensdagmiddag heb ik m'n 'Welcome Meeting', en dat was het voor deze week.. Officieel begint het semester dan aankomende week .. maar met de vakken die ik heb gepland, is dat alleen op maandag en dat is Carnaval .. En dan heb ik de weken daarop eigenlijk ook voornamelijk op maandag les.. ergens een hele week dat ik een course heb.. en dan in april starten de projecten en seminars pas :O Vet laat! Maar goed ;)

  • 01 Maart 2011 - 12:29

    Judith:

    Ben erg benieuwd naar je verhalen!

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Schaijk

Marjanne

Voor foto's kijk op: http://picasaweb.google.com/marjanne.van.summeren

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 17753

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 08 Juli 2011

Studeren in Koln!

Landen bezocht: