Die ersten Tage in Köln - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu Die ersten Tage in Köln - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu

Die ersten Tage in Köln

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

11 Maart 2011 | Nederland, Schaijk

Hallo!

Zo begroeten de meeste Duitsers elkaar hier;)

Ten eerste wil ik me verontschuldigen voor mijn SPAM aan de mensen die dit niet willen ontvangen. Ik heb mijn hele hotmail-lijst toegevoegd, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling was. Als het goed is kun je je gemakkelijk afmelden voor de mailinglist. Zo niet, stuur dan even een mailtje zodat ik je handmatig kan verwijderen.

Goed, verder met mijn verhaal! Onder het mom 'beter laat dan nooit' schrijf ik nu dit reisverslag nog maar eens. Vorige week dinsdag morgen ben ik vertrokken naar Köln. Tussen 9u en 10u moest ik de sleutel van mijn kamer ophalen, dus ik zat om 7u in de auto! Alles ging prima, eigenlijk geen file's, tot aan de laatste 2km voor mijn laatste afrit. Baustelle! Alles moet van 3 naar 2 banen, het was nog lekker druk door de ochtendspits dus daar heb ik dan ook zo'n 40min over gedaan. Eindelijk op de afrit dacht ik er bijna te zijn, maar ook dat viel tegen.. Eerst reed ik de straat voorbij, daarna probeerde ik op de linkse baan te komen om zo bij het volgende verkeerslicht om te keren.. hierbij zag ik alleen een busje over het hoofd en dus hadden we een kleine botsing waarbij ik een deuk in mijn deur had, wat verf er af (laten we zeggen: er zitten mooie grote witte krassen op mijn zwarte deur ;)) en last but not least: linkse spiegel eraf! En ik kan je wel vertellen, dat rijdt niet bepaald handig zonder die spiegel!
Nu had ik nog nooit zoiets meegemaakt dus raakte ik toch wel in een ligte paniek, WHAT TO DO! en dan spreekt die bestuurder van dat busje ook nog alleen Duits.. Uit eindelijk kwam alles goed, we begrepen elkaar, ik had even naar huis gebeld met de vraag of ze naar mijn huisbaas wilde bellen of ze nog even konden wachten want dat ik wat later kwam.. Zo'n half uur later had ik toch eindelijk mijn flatgebouw gevonden. Sleutel opgehaald, (geen verdere uitleg), en ik ben naar mijn kamer gegaan.

Even rondgekeken, mooi uitzicht!, en ik ben mijn spullen uit de auto gaan halen. Ik had namelijk vanalles meegenomen, dat kon makkelijk, ik was toch met de auto.
Mijn kamer is in een zogenoemde 2er-WG. Een WohnGemeinschaft voor 2 personen. Ik deel mijn keuken en badkamer met nog één persoon. Een meisje, Kriszta, uit Hongarije. Zij kwam die middag aan en gaat vanaf april een half jaar aan de Universität Köln studeren. Ik weet niet zo goed wat ze er gaat studeren maar volgens mij iets met talen.
De rest van de dag heb ik een beetje rondgelopen in de omgeving, een bankrekening geopend (als je wilt sponsoren, aarzel niet en vraag naar mijn IBAN nummer! Voor particulieren kost het niets extra om naar een Duitse rekening over te maken ;)) en ik heb een McDonalds ontdekt. Een supermarkt is namelijk verder weg dan een McDonalds :S

Verder heb ik die dag niet zo veel gedaan, 's avonds was het toch wel lastig.. Mijn laptop is kapot dus die kon ik niet meenemen, en verder had ik alleen mijn telefoon waarop ik 'The Idiot Test' en 'Patience' kon doen.. Beetje saai, en ik miste de mensen thuis toch best wel!

Op woensdag ben ik samen met mijn huisgenootje naar het gemeentehuis geweest om me in te schrijven. Daarna zou ik terug gaan naar de bank, want toen ik er dinsdags was liep de computer vast en ik moest nog wat papieren ondertekenen en mijn registratiepapieren in te leveren.

* Even wat grappigs over de medewerker van de bank. De jongeman die mij hielp vertelde mij dat hij op donderdag (de eerste dag van Carnaval in Köln) in pinguin-pak op het werk zou verschijnen. Nu vond ik dat al best grappig, zoiets zie ik in Nederland nog niet gebeuren.. Toen ik op woensdag terugkwam om mijn papieren te ondertekenen, lag heel zijn kantoor vol met ballonnen.. Ook al iets wat je hier nooit zou zien! *

Goed.. verder met mijn verhaal.
Toen ik terug ging naar de bank pakte ik (ja, typisch mij..) de verkeerde tram. In plaats van Linie 1 zat ik in Linie 7.. Uiteindelijk ben ik toch bij de bank uitgekomen hoor ;)
Aan het einde van de dag moest ik nog even naar school. Daar had ik mijn welcome meeting en heb ik alle Exchange studenten op KISD ontmoet. Erg leuke mensen! Ik ben de enige Nederlander helaas :( Maar er zijn een aantal mensen uit Israel, Hongarije, twee meisjes uit Oostenrijk, een meisje uit Bonn die normaal gesproken in Venlo studeerd, wat mensen uit Mexico en Colombia, een jonge uit Engeland, een jonge uit Frankrijk, een jonge uit Australie.. Hmnn, oja! Een jonge uit 'Zuid-Korea, niet Noord-Korea', elke keer als hij vertelde waar hij vandaag kwam zei hij dit ;) Goed.. Zo rond een uur of 9 dacht ik, laat ik toch maar eens gaan.. Ik had namelijk bedacht dat ik die avond naar huis wilde gaan, dan kon ik thuis nog het eea regelen en was ik ook weer thuis voor de Carnaval.

Op weg naar huis nam ik voor de verandering ook weer een verkeerde afslag;) Maar ik ben heelhuids aangekomen, ondanks mijn kapotte spiegel.


_________________________________



Deze week ben ik voornamelijk gewoon thuis geweest, ik had nog geen les en Carnaval moet je toch eigenlijk ook niet missen! Ik heb nog 2 halve dagjes gewerkt bij 't Kruidvat, we zijn namelijk aan het verbouwen en dan kan alle hulp gebruikt worden :)

Gisteren ben ik met Twan naar de Ikea geweest om nog wat kleine spullen te halen voor mijn kamer. Daarna zijn we naar Köln gereden om het daar neer te zetten. Mijn bedbank is mee, magnetron (A), tafeltjes, tv, lamp, stofzuiger (want we hebben vloerbedekking!) en nog wat handige dingetjes :)
Mijn huisgenootje was dan ook blij me weer even te zien, ze zat immers al heel de week in haar eentje in onze WG. Daarnaast was ze natuurlijk vooral blij omdat ik een stofzuiger mee had genomen, zo kon ze haar kamer eindelijk stofzuigen ;)

Vandaag ben ik weer even thuis, nog wat laatste spulletjes pakken, vanavond nog een verjaardag van een vriendin, morgen nog even de verjaardag van m'n moeder en dan ga ik zondag avond maar weer richting Deutschland! Maandag mijn eerste 2 lessen :) German Language Course en de Gute Stube AG.

Oja, nog even over die German Language Course.. Ik moest een 'placement test' doen om te bepalen in welke groep ik zat. Ik dacht zelf aan 'Beginners +', omdat ik mijn Duits nu echt niet zo goed vind! Blijkt dat ik in 'Gevorderde 2' terecht kom ;) Dat komt alleen niet goed uit in m'n rooster dus ik doe toch maar met een course lager mee;) Die is namelijk op maandag.

Op 't moment is ons mam mijn gordijnen op maat aan 't maken, anders ben ik iedere morgen om 6.30u wakker van het zonlicht ;)


Wow, dit is eigenlijk wel een ontzettend lang verhaal geworden niet?! Hier alleen nog wat formaliteiten :)

Mijn duitse adres:
Marjanne van Summeren
Am Sportpark Müngersdorf 1
Et-Zi-Nr. 14-03
50933 Köln
Deutschland

Mijn duitse telefoonnummer:
+49 151 29413876

Iedereen bedankt voor de kaartjes :), maar er passen natuurlijk nog véél meer kaartjes in mijn kamer;)

Voor foto's zie:
www.picasaweb.google.com/marjanne.van.summeren

Liefs!
xx Marjanne

  • 11 Maart 2011 - 17:25

    Inge:

    Zo heej, jij hebt al weer een goede start gemaakt!
    Ik ben benieuwd hoe je alles gaat ervaren. Ik ben er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen!
    Xxxiess

  • 11 Maart 2011 - 21:09

    Marthe:

    Jezus..lekker is dat! (Die botsing) Zoiets komt natuurlijk nooit goed uit, maar net als je de sluetels van je nieuwe huis mag komen halen is wel echt dikke pech!
    Wel meteen een kans om je duits te oefenen ;) hihi
    Ben erg benieuwd naar je verhalen na je 1e lesweek, so keep us posted! :)

  • 12 Maart 2011 - 18:54

    Lieke (Naat Piek):

    Hoi Marjanne,

    Jeeminee, botsing, deuk, spiegel er af, laptop kapot, verkeerde tram als dat maar goed gaat zo ver van Schaijk :) ! Ach, komt vast allemaal goed en je kan je talen flink oefenen. Hoop dat je snel je draai zult vinden en het leuk is op school. Leuk om zo van je te horen en nog bedankt voor je kaart (in het theater aangekomen).
    Toi toi toi xxx Erik & Lieke

  • 12 Maart 2011 - 21:02

    Saskia:

    Hoi, je eerste kennismaking met het Duitse verkeer was dus wat je noemt Schei..e (censuur).
    'k Heb natuurlijk de kaart voor alle Naat Piekers ook al gezien, heel leuk!
    Nou, Hals und Beinbruch maar weer, zoals ze daar in de theaters zeggen.
    Liefs,
    Saskia

  • 13 Maart 2011 - 15:05

    Marjanne Van Summeren:

    @ Inge, hihi ging goed ja.. Maar alles went;) Ik weet inmiddels hoe de trams werken, en ik weet waar ik af moet draaien.. Ik heb er zin in!

    @ Marthe, handig was anders ja ;) Maar goed.. Ik begreep die man wel, het was alleen lastig om te bedenken wat ik terug ging zeggen.. Hij sprak geen woord Engels, en ik ben niet zo zeker over mijn Duits dus dat kwam er op dat moment ook niet al te goed uit;) Mijn deuk is er bijna uit (blik kun je best makkelijk zelf weer recht duwen ;)) heb ook een nieuwe spiegel, en die viel qua prijs ook nog best wel mee gelukkig! Nu alleen nog mooie witte krassen op m'n zwarte deur;)

    @ Lieke & Saskia, gelukkig is mijn kaartje aangekomen! Ik dacht, laat ik ze daar bij Naat Piek ook even een kaartje sturen, incl. mijn waarbenjij.nu adres ;) Kunnen ze me volgen als ze willen :) Ik ga nog even kijken of het uitkomt om met het opruimweekend terug te komen ;)

  • 13 Maart 2011 - 21:06

    Evelien Kruijskamp:

    Hey Marjanne, zoooo jij hebt een goede start gemaakt. Heb je er zin in? :) Heel veel succes morgen bij je eerste les. En mijn advies blijf in Keulen, dan kan je het Erasmus leven mee maken. Ga leuke dingen doen met de internationale studenten. Je ontmoet zoveel mensen uit verschillende landen. Echt heel leuk. Naar huis gaan kan je altijd nog ;)! Veel plezier Marjanneke! xx

  • 14 Maart 2011 - 09:00

    Marjanne:

    @ Eef, nou ik moet op sommige momenten ook naar huis ;) Ik moet namelijk ook nog werken en heb nog andere dingen thuis gepland staan die ik niet wil laten schieten ;)

    Verder denk ik dat jouw ERASMUS er toch anders uitziet als hier ;) Mijn faculteit doet al bijna niks met de rest van de school;) En van mijn mede-exchange-studenten heb ik alleen nog maar dingen gehoord over Carnaval ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Schaijk

Marjanne

Voor foto's kijk op: http://picasaweb.google.com/marjanne.van.summeren

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 17755

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 08 Juli 2011

Studeren in Koln!

Landen bezocht: