De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marjanne Summeren - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes..

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

03 Juli 2011 | Duitsland, Keulen

Jeejtje, wat is het lang geleden dat ik mijn waarbenjij.nu geupdate heb!
-FOEI MARJANNE!-

Het spijt me enorm, maar steeds als ik dacht 'nu moet ik mijn waarbenjij.nu updaten' kwam er weer wat tussen of was ik het vergeten tegen de tijd dat ik aan mijn laptop zat.

De laatste keer dat ik een verhaal heb geschreven was nog voordat mijn lessen begonnen, nu zijn ze bijna voorbij! Wat heb ik dan intussen gedaan? Nou, dat kan ik wel even kort vertellen hoor.

Ik had dus in maart al mijn cursus 'Adobe Flash & ActionScript3 for Starter' gehad, even een update van wat ik al had geleerd. En ik begrijp het gelukkig ook wel wat beter nu. Maar ik geloof niet dat ik het veel ga gebruiken later, heb het in mijn verdere projecten hier ook niet meer gebruikt namelijk. Ook had ik al een klein project 'Cologne Resources' gehad. Hierbij moesten we in teams een soort van 'tourist guide' door Keulen maken. Maar dan niet met de standaard toeristen, maar iets wat ons opviel aan Keulen. Wij hebben daarbij de duiven genomen. Je ziet overal duiven rondlopen, op stukjes brood afvliegen, en bijna het brood uit je handen kijken. Ze zijn gewoon overal!

Vanaf begin april zouden de vakken pas echt beginnen: spannend! Ik zal even per vak vertellen wat ik moest doen en wat het eindresultaat was ;)

German Language Course; Advanced 1 -- Zoals het al zegt, Duitse les! We hebben vooral gepraat en wat grammatica en tijden behandeld. Iedere les vroeg de leraar weer wat we in het weekend hadden gedaan, en wat we na de les gingen doen. Zo lees je de tijden gebruiken, en toch (simpele) zinnetjes in het Duits te zeggen. Twee weken geleden heb ik mijn 'Prufung' gehad.. En wat denk je?! EEN 1,7!! :D (Nu zullen jullie vast niet allemaal begrijpen wat daar nu zo leuk aan is;) Ik zal het uitleggen: in Duitsland geven ze cijfers van 1 t/m 5, waarbij 1 t/m 4,7 voldoende is en een 5 een onvoldoende. Je weet dus nooit hoever onvoldoende je hebt gemaakt;) Maar ik heb dus iets van een 8 ofzo ;))

Studieren X.0 -- Hierbij leerden we omgaan met het electronische leer platform dat ze op school gebruiken. Daarnaast leerden we hoe we online databases en bibliotheken konden gebruiken. En ik heb een super handige tip gekregen: Zotero! Hiermee kun je online arikelen en dergelijke opslaan/linken. En als je hieruit iets in een verslag wil zetten dan heb je en plug-in voor word waarmee dat handig kan. EN: automatisch wordt de bronvermelding toegevoegd (hij slaat namelijk ook de titel, auteur, uitgever, publicatiedatum en alles op!) Een beetje vergelijkbaar met DeskResearch, maar dan toch anders ;) Dat vak heb ik dus ook gehaald.

International Conference; Köln International Summit on Design -- In het kader van het 20-jarig bestaan van de school werd er een 'verjaardagsfeest' en een 'summit' georganiseerd. Aan ons de taak om dat te regelen. De professors hadden allemaal ideeën, en die veranderde ondertussen ook nog wel eens, en wij moesten daar dan nog maar eens een praktische oplossing voor verzinnen. Maar, het was super tof! We hebben de school 'ingepakt', dat wil zeggen: we hebben een gigantisch lint om de school geknoopt! Ik zal een foto uploaden. Beide events georganiseerd, begeleid, verzorgd.. Na een week waarin ik zo'n 66u op school aanwezig ben geweest, was ik dan ook moe maar voldaan. Ik was echt op, alles deed pijn, ik kon niet meer lopen (omdat ik natuurlijk eigenlijk steunzolen moet, maar die niet heb, dus bij langer staan en lopen mijn benen, knieën en rug ook nog eens verkeerd belast ;)) en hoewel ik maar voor één dagje naar huis kon dat weekend: ik was ZO blij dat ik ff één nachtje in mijn eigen vertrouwde bedje kon liggen..
Gelukkig hadden we wat help van ontzettend lieve medestudenten, die op donderdag, vrijdag en zaterdag ook de hele dag en/of avond mee hebben geholpen met eten en drinken serveren en alles op/en afbouwen. En ze kregen er niet eens studiepunten voor! Super lief van ze!
En ook gelukkig, we hebben super veel leuke reacties gehad van mensen die deelnamen aan de summit. Zelfs e-mails van andere proffesors die ons wilden laten weten hoe leuk het was en hoe goed we het toch niet hadden georganiseerd enzo.. Dat is natuurlijk toch wel het allergaafste aan heel het organiseren van zoiets: mensen die zeggen dat 't goed gedaan is, dat ze niets te kort kwamen en dat ze het ontzettend naar hun zin hebben gehad.

Tuesday Talks & Wednesday Lectures -- Hierin werden steeds verschillende dingen verteld en voorgedragen. Ontzettend leuk om te zien, want tijdens de Tuesday Talks waren het vooral medestudenten of mensen uit het vak waar wij later zouden kunnen gaan werken die iets lieten zien van wat zij hadden gedaan. En iedereen kon dan ook vragen stellen. De Wednesday Lectures waren alleen wat anders dan verwacht. De leraar gaf de colleges in het Duits, en daar hoefde alleen de Duitse studenten te komen. Eens in de zoveel tijd gaf hij dan een college in het Engels. Het ging dan over verschillen in ontwikkeling van design en communicatie.

Animation 2011 -- Ontzettend leuk college, ik denk zelfs dat ze op Inholland best een animatie minor kunnen ontwikkelen. Het is toch een vak apart, een animatie(film/serie) maken is totaaaaal iets anders dan een gewone serie maken. Natuurlijk moet je ook een soort storyboard en verhaallijn hebben. Maar de productie is gewoon totaal anders. Wij hebben vooral gekeken naar verschillende animaties. Wat zijn overeenkomsten tussen verschillende animators en welke verschillen. Wat voor technieken worden er gebruikt, waar kun je die aan herkennen, enz enz enz. Voorgaande jaren moesten de studenten als afsluitende opdracht van deze seminar een korte animatie maken. Maar omdat andere leraren op school dachten dat dat maar een beetje spelen was en je had al een animatie (wat dus totaaaaaaaal niet zo is!) moest er deze keer een artikel/verslagje geschreven worden over een animator. Je moest er ook voorbeelden bij zoeken. Nu had ik als een van de eerste de lijst met animators in de hand, en koos ik vrij tactisch voor Walt Disney.. Daar is namelijk super veel over te vinden, dus dat moest wel te doen zijn dacht ik. Ging ook wel, maar er is ZO veel over hem te vinden dat ik af en toe niet goed wist wat ik er nu in moest zetten en wat niet. Ik heb namelijk ook 9 pagina's aan filmografie, en zo'n 65 trailers/scènes/stukjes uit films/series die Disney heeft gemaakt ;)

Desktop Video for International Students -- Hierbij leerden we omgaan met After Effects. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, alleen wat met iMovie en een ieniemienie beetje met Final Cut. Maar opzich was het best te volgen. Het lastige is alleen dat de les in het Engels was, maar het programma in het Duits.. Oftewel: 'If you want to make a new layer filled with a color, you click on Ebene and then select Farbfläche. What is it in the English version? Layer and .. filled layer?' HANDIG! Maar goed, de leraar had ook in de gaten dat dat minder praktisch was en wilde de volgende keer dan ook gewoon de Engelse versie aanschaffen. Want die Duitsers konden best met een Engels programma werken, en daarnaast was 25% van de school toch internationaal.
Op het moment ben ik mijn afsluitende opdracht aan het maken. Ik moet een klein stukje animeren, maar dat is lastiger dan ik dacht. Ofja, het verzinnen wat je wilt en het tot uitvoering brengen daarvan.

Gute Stube AG -- Het hart van de school! Het is het café/koffiecorner van ons gebouw, en iedereen is blij als deze open is. Iedere week draai je een shift waarin je dus o.a. drankjes verkoopt. Maar daarnaast mag je er ook een beetje je eigen thema aan geven. Zo heb je altijd 5 euro om snacks of iets dergelijks te kopen. En ben jij in charge of the radio.. Jij bepaald de mood! En natuurlijk help je bij events die de school (of jij zelf) organiseert..
Het leuke is ook, dat je via de Gute Stube ook veel medestudenten leert kennen. Onze faculteit/gebouw telt zo'n 400 leerlingen maximaal, dus die zie je zo nu en dan wel eens. Zo weet ik dat één jonge altijd een 'Amerikano' wil ;) En een andere super warme Cappucino ;)

RTL Online Campaign -- Ook hier ben ik op 't moment nog mee bezig. Het project is leuk, maar minder leuk dan de International Conference (A).. We moeten een crossmediale campagne maken ter promotie van een nieuwe serie die ze op RTL (de)gaan uitzenden. We hebben de pilotfilm (die rond kerst is uitgezonden op tv, om te peilen of de serie in de smaak zou kunnen vallen) en wat foto's gemaakt tijdens de opnames van de pilotfilm.. En dat was het dan, de rest van de opnames starten namelijk pas in augustus! We kunnen dus alleen werken met materiaal dat al bestaat en vaak niet aansluit op wat wij graag willen maken. Daarnaast heeft iedereen die pilotfilm al gezien:O Maar goed.. Komt goed! De laatste keer dat de mensen van RTL bij ons waren vonden ze dat we leuke en innovatieve ideeën hadden ;) Aankomende woensdag hebben we de pitch bij RTL! Spannend.......


Tsja, dat waren mijn vakken dan.. En over een weekje zit het er alweer op! Dan ben ik hier klaar, en kan ik terugverhuizen.. Toch raar, want het is eigenlijk best snel gegaan! Terwijl ik dat in het begin helemaal niet had verwacht.. Haha, op school sta ik ook bekend als "the girl from the Netherlands".. iedereen vraagt dan ook 'jij bent toch dat meisje uit Nederland?' .. Aan de ene kant denk ik dan 'ja, maar ik heb ook een naam hoor', en aan de andere kant is het ook wel weer leuk dat ze weten waar ik vandaan kom. Ik ben ook de enige uit Nederland op mijn hele school ;)
Afgelopen week was er weer een event op mijn school de 'Kölner Klopfer' dat is een design-prijs die ieder jaar uitgerijkt wordt.. Dit jaar heeft een Nederlander hem gewonnen: Erik Kessels. Hij heeft geloof ik een soort van tentoonstelling ofzo gehad, en daarbij was ook iets over Mingering Mike.. Iemand van de organisatie van mijn school had daar een persbericht over, maar dat was in het Nederlands. En nu kon zij wel een beetje Nederlands (iets meer als 'dankjewel', 'aljeblieft' en 'lekker kopje koffie') maar was het lastig om dat artikel in het engels te vertalen. Aangezien zij eerst van het Nederlands naar het Duits gaat vertalen, en daarna van het Duits naar het Engels. En je begrijpt al, daardoor wordt het artikel minstens met de helft korter, doordat dingen binnendoor vertaald worden ;) Dus vroeg ze of ik het kon vertalen. Prima hoor! Was nog best een interessant artikel.


Zo, ik ben geloof ik wel bijna aan het einde van mijn verhaal gekomen. Het is iets langer geworden dan de bedoeling was (A)

Mijn planning voor de komende tijd?
1 weekje naar school, zaterdags werken, 1 weekje vrij om alles voor te bereiden voor de vakantie, 1 weekje met Twan naar Turkije, 1 weekje om terug te verhuizen, alles op te zeggen en 1 dagje naar de efteling te gaan. Vanaf augustus weer even wat meer werken bij 't Kruidvat, en dan vanaf september stage lopen als het goed is!
Ik ben al aangenomen, moet alleen mijn stagestartdocument nog even afmaken, mailen naar het stagebrijf (voor de dingen die ik niet weet), mailen naar mijn nieuwe SLB'er, als die hem ondertekend heeft, mailen naar het praktijkbureau, en dan kan ik in september beginnen.. Heb er zin in!

Toedels allemaal, en ik zie jullie vast snel wel weer!
xx

  • 03 Juli 2011 - 19:12

    Astrid:

    Klinkt alsof je je toch wel vermaakt hebt, de afgelopen maanden.. Nou zijn de diehards volgers toch wel op de hoogte gebleven via Hyves en Facebook, maar leuk dat we toch weer even weten wat voor vakken je allemaal gehad hebt..:)

    En natuurlijk leuk om te horen dat het toch helemaal goed bevallen is, en dat je het naar je zin hebt gehad..:) Was dit een soort van minor?

    En waar ga je in september stage lopen? Hoeveel jaar moet je eigenlijk nog naar school toe? (dejavu?:S)

    Hoe dan ook. Succes met de laatste loodjes, veel plezier in Turkije, succes met verhuizen en met je stage, en vergeet niet te genieten van de vakantie!

    Groetjes,

    Astrid.

    P.s. Ben je ook op Ingrid's verjaardag?:P

  • 04 Juli 2011 - 00:17

    Saskia:

    Hoi Marjanne, blij om te zien dat het met jou net zo gaat als met vele anderen: goed voornemen om regelmatig je verslag bij te werken, maar er dan domweg niet meer aan toekomen. Wil gewoon zeggen dat je (meer dan) genoeg te doen hebt. Beter toch dan dat je je verveelt? En als ik zo je programma zie voor de volgende weken, wordt het dan niet veel anders. Plan je ook nog 'n dag in om lekker te niksen? Maar in elk geval, fijne vakantie!

  • 04 Juli 2011 - 09:40

    Marjanne Van Summeren:

    @Astrid,
    Ja hoor, ik heb me niet verveeld ;) Niet dat ik echt zo'n typische ERASMUS-student ben geweest, haha, maar toch ;)
    De meest zijn wel een beetje op de hoogte gebleven, want ik heb natuurlijk wel gewoon dingen gepost op m'n Facebook en Hyves. Maar voor de mensen die niet op Facebook en Hyves zitten, moest ik hem toch eigenlijk wel bijhouden. En daarnaast moest het eigenlijk van school, maar ik ben niet de enige die hem niet zo wekelijks heeft bijgehouden als ze vroegen :P

    Dit was inderdaad onderdeel van m'n minors. Ik heb een 'International Exchange Minor' gedaan voor een heel semester ;) Dus dit was eigenlijk ter vervangen van een half jaar minors op Inholland. In september ga ik stagelopen :) Als het goed is dus bij een theater in Veenendaal. Op de afdeling Marketing & Publiciteit :) Heb er wel echt zin in! Nu moet mijn SLB'er mijn stage alleen nog goedkeuren. Maar ik kon niet alle gegevens invullen, omdat mijn toekomstige begeleider nog 2 weken op vakantie is, en daarna ik 1 week ;) HANDIG (dus niet).. Maar ik hoop dat ze hem goedkeurd :D

    Ik moet nu nog 1,5 jaar ;) (+1 week).. 20 weken stage, 20 weken minors (die in in Nijmegen wil gaan volgen) en 20 weken stage/afstuderen :) En jij, jij nog 1 jaar toch? (of heb ik dat verkeerd begrepen)

    xx Marjanne

    PS. Natuurlijk ben ik op Ingrid's verjaardag! Haha, dat kan ik toch niet missen :P

  • 04 Juli 2011 - 09:44

    Marjanne Van Summeren:

    @Saskia,
    Het schiet er inderdaad bij iedereen bij in om zo'n 'blog' regelmatig bij te houden. In het begin denk je nog 'ik ga iedere week wat schrijven' en houdt je dat vol, omdat alles nieuw is enzo.. Maar na een tijdje dan is het niet meer zo nieuw en bijzonder voor jou en denk je er niet meer aan om iets te posten..

    Komt wel goed de komende weken, ik maak wel tijd voor mezelf;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Keulen

Marjanne

Voor foto's kijk op: http://picasaweb.google.com/marjanne.van.summeren

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 5879
Totaal aantal bezoekers 17745

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 08 Juli 2011

Studeren in Koln!

Landen bezocht: